Bilder och funderingar.


 
Bild nr.1 är från gårdagens cykeltur då Penny fick hänga med. Självklart hamnade den lilla damen i ett stort gyttjehål och fick därför ta sig ett bad efteråt.
 
Bild nr.2 är knäppt för ca 1 minut sedan. En trött vovve efter morgonpromenaden på vitberget.
 
 
 
Och nu till lite tankar jag har denna morgon!
På min väg till vitberget imorse träffade jag en kvinna med en chinese crested powderpuff på 7 år. Hon undrade om det gick bra om hundarna hälsade och jag sa att det gick bra. Vanligtvis stannar jag inte och låter Penny hälsa på andra hundar som jag inte känner men nu var det ett tag sedan, och eftersom hon frågade så tänkte jag att det skulle vara kul för Penny. Vi båda skulle åt samma håll så vi gick en bit tillsammans och pratade. Hon berättade att hon var så less på att alltid gå samma rundor med hunden. Då sa jag att jag för det mesta gick på vitberget med Penny och att det finns så många bra olika vägar och stigar att gå där. Då berättade hon att hon minnsann inte gick på vitberget med sin hund, hon hade tydligen hört så många historier om att det går så många lösa schäfrar på vitberget som biter småhundar. 
 
Under min tid som hundägare har jag alltid gått på vitberget, det är en perfekt plats för både hundägare och hund. Där kan jag ha Penny lös och man får vistas i en fin miljö med massa olika stigar. Och ALDRIG under min tid som hundägare har jag stött på en lös schäfer eller kamphund. Aldrig. Så att inte gå med sin hund i skogen pga någon så konstigt rykte som att arga hundar springer lösa där, utan pli och biter småhundar är ju bara helt galet. Tänk vad de missar. Jag skulle aldrig byta ut skogspromenaderna mot tråkiga kvartersrundor. 
 
Frågan är vem felet ligger hos. Ägarna hos de "farliga hundarna" som startat detta rykte (om de nu ens finns) eller de ägarna som är för rädda och har för mycket fördommar för att ta ut sin jycke i skogen?
 
Om jag tänker efter så är det väldigt sällan jag faktiskt stöter på hundar över huvud taget på vitberget. Och absolut inga aggresiva som jagar småhundar. Nu säger jag inte att det aldrig har skett att en minsdre hund blivit attackerad av en större. Men att det är något som sker ofta på vitberget just. Det tvivlar jag på. Hur som helst ser jag ingen anledning till att inte ta med sin hund ut i skogen! Det är större chans att stöta på andra aggresiva hundar mitt i stan än i skogen.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sofia

Jag tror att alla tidningsskriverier kan påverka folk och bygga upp onödig rädsla. Nog är jag också orolig att en större hund ska bita mina men inte går jag och misstänker alla hundar jag ser eller möter...
Tråkigt för henne att hon är så rädd men jag kan samtidigt förstå hennes oro för sin egen hunds säkerhet.

2013-08-03 @ 21:25:17
URL: http://www.echosierra.se
Postat av: Susanne

Jag har jättesvårt att förstå reaktionen. Men vi har sett människor o hundar som reagerat väldigt konstigt när vi var ute med Kross, en schäfer på 38 kg och ursnäll. Han blev också förundrad när små rackare skällde ut honom varje gång de passerade, Kross bara "log" och gick vidare.
Men på tal om rädsla, jag var nog helt ensam på Vitberget etthalvår efter björnryktet på Erikslid :-)

2013-08-06 @ 10:21:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback