Lite om höstens hundplaner.

Äntligen börjar vår lägenhet lika ett hem och jag kan nu börja fortsätta fokusera på annat än möblering och inredning. Ikväll börjar agilitykursen och det ska bli så himla kul och spännande!
 
 
 
 
I höst hade jag egentligen velat ta tag i lydnaden och mer än gärna gått en kurs i allmänlydnad för att sedan kunna bygga vidare på detta med någon form av tävlingslydnad. MEN då finns det inte någon sådan kurs på Karlskrona bk för tillfället, så det får helt enkelt ligga på is ett tag. Självklart kommer jag och Penny träna lydnad ensamma, men jag har väldigt svårt för att hitta inspiration och motivation till detta. Det finns helt enkelt roligare saker att göra, men det är ju väldigt nyttigt och användbart i framtiden. Och går det bra kanske man till och med skulle vilja starta i någon tävling?
 
Agility är något som vi båda äääälskar. Både jag och Penny gillar högt tempo och jag tror att denna gren passar oss perfekt! Penny är minst sagt ett energiknippe och är TOTALT orädd. Det finns inte någonting på banan som skrämmer henne, varken platta tunneln eller de höga höjderna på balanshindrerna. Ikväll börjar kursen vi ska gå och den innehåller 7 träffar med teori och träning på agilitybanan. Så här beskriver de kursen på kbk:
Nybörjarkurs: här lär vi ut grunderna i agility. Hinderträning, kombinationer och teori. Viss grundlydnad krävs – vi rekommenderar en grundkurs som bas innan man påbörjar en agilitykurs.
Efter genomgången kurs: Ha ett ok framåtsändande, påbörjat kontaktfältsbeteende, kunna alla hinder (ok att inte kunna alla perfekt, dvs lite svårt med ett eller två hinder gör inget).
 
Spår är även något vi båda fastnat för. Det känns verkligen som att dettta är något Penny är menad att hålla på med. Vart vi än går så är inte platserna/människorna/hundarna ens hälften så intressanta som deras spår. Hon är en liten dammsugare som allltid rör sig med nosen i backen och det känns därför naturligt att detta är något hon ska få hålla på med. Är sjukt sugen på gå någon kurs i forma av detta. Både människospår & viltspår. Jag kan även tänka mig att sök/specialsök är något för oss. Dyker det upp någon nybörjarkurs så går vi med direkt! Tills vidare lägger vi människospår i skogen (bara jag hittar nån jäkla skog här nere som känns lämplig;) ).
 
Drag är något jag alltid varit intresserad av. Jag är uppväxt med en stor, galen med genomsnäll Vorsthekille som hette Molle. Att åka skidor med honom var verkligen hur kul som helst, han hade ett jäkla tempo den hunden. Min lilla Penny är ju inte i närheten av en vorsthe, men lite drag tänker jag ändå att vi ska hålla på med. Jag har testat på linlöpning och några meter med cykel och hon älskar det. Linan är ALLTID sträckt. Hon blir ju ett år om två veckor och har därför tänkt börja med draget nu i höst. Vi kommer öka intensiteten och sträckorna i löpträningen, då hon kommer få springa lös och även börja springa korta bitar med sele och lina. Min mtb ska jag lämna in på service idag och när den är fixat kommer vi även påbörja lite cykelträning. Även där med lösspring och kortare bitar med sele och lina. 
 
I höst kommer vi anmäla oss till åtminstone 2 utställningar. Jag har kikat på en inofficiell i Nybro den 13 oktober och en officiell utställning som södra ssrk anordnar den 9 november i Åstorp. Det känns ju perfekt att börja med en inoff som träning innan vi ger oss på vår första officiella. 
 
 
Ja som ni ser har vi en del planer fram för oss och vi kommer absolut ha en varierad träning i höst. KUL tycker både jag och jycken!

Kommentarer
Postat av: Julia

Hej, vilken fin hund! Vi håller också på med agility och även lydnad. Har ingen nuvarande kurs heller, men vi tränar lite för oss själva.

2013-08-21 @ 16:45:20
URL: http://teamcrazypaws.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback