Klickerträning.

 
Idag hittade jag en klicker i Pennys byrålåda som jag totalt glömt bort. Har länge tänkt prova på hela klicker-grejen! Tycker det verkar som ett riktigt bra sätt att få hunden att veta när den gör rätt, vid exakt rätt tidpunkt. Vad säger ni? Bu eller bä med klickerträning? Fördelar?
 

Klickade förresten in på en sida som handlar om klickerträning och hade en massa bra valpträningstips. Så nu blev jag riktigt taggad på att komma igång. Det vi kommer träna på mest just nu är bl.a. att penny ska hitta en bra utgångställning vid min vänstra sida, vändningar på stället (bakdelskontroll mot min vänstra sida), fritt följ och backning. 
 
Här hittar ni artikeln om valpträningen. Finns även endel youtube-klipp som jag tycker är himla bra. Det är så mycket enklare att förstå då man både får läsa och se hur det ser ut på ett filmklipp.
 
Någon som har testat klossmetoden för att få till vändningarna förresten? Det går ut på att hunden står med framtassarna på en kloss och rör endast på bakdelen för att flytta sig runt klossen. På så sätt kan man träna hunden att följa sin vänstra sida i vändningarna exempelvis. Tycker det verkar hur bra som helst! Måste bara skaffa mig någon slags kloss.
 
Förövrigt skulle jag vara väldigt tacksam om någon hade något annat bra tips på vad jag bör träna med min (snart) 6 månaders valp? Vad är viktigt? Någon som har något bra tips? Vad som helst!
 

Längtar så otroligt mycket till våren då vi kan vara ute och träna, och köra igång med spårningen! Ska bli så roligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback