Helnöjd med boken.

Är riktigt glad över att jag valde att köpa agilityboken. Den är fylld med massa bra och användbara tips! Det finns med en hel del i boken som jag aldrig någonsin skulle ha tänkt på själv, och det är väl därför de flesta anser att man ska gå en agilitykurs innan man börjar utöva sporten, så man gör rätt från början. Men med boken i handen så har man en stor hjälp på vägen om man vill börja lite själv, anser jag i alla fall. Nu vet jag mer om regler, vad man bör och inte bör göra vid inlärningsmoment, hur man bör komma igång och så vidare.
 
Ett tips som jag tyckte var jätteviktigt att få veta tidigt är att inte belöna hunden direkt från handen, dvs ge gobitar från handen. Vilket man ofta göra i vanliga fall. Istället tänker jag prova på deras tips där man lägger ut godisskålar efter hindrerna/slutet av banan. Bättre att belöna hunden frammåt istället för att ha en hund som klistrar sig fram vid dig genom banan och försöker ta godis ur handen på dig. Sedan kan man ju så klart varva med att kasta leksaker frammåt.
 
Eftersom det känns viktigt att inte skynda på träningen har jag även fått bra tips på vad man kan träna mer på innan man börjar inne på aglitybanan. Tex att hunden ska kunna stanna kvar med olika sorters störningar runtomkring sig. Just nu är Penny riktigt duktig på att stanna på plats då vi är ensamma då ingenting annat händer, och därför tänker jag  börja öka svårighetsgraden genom att kasta leksaker runtom henne, springa och tjoa utan att hon ska röra på sig. Även träna störningar i form av andra hundar. Miljöträning känns också jätteviktigt för att i framtiden kunna vistas på platser där det händer mycket. Exempelvis på träningar/tävlingar. Fler fotbollsmatcher, fler stadsbesök och fler onsdagsträningar på klubben ska det bli! Targetträning är något jag tänker att vi ska börja med. I boken tipsar de om denna metod för att i framtiden få till kontaktfälten. Först lär man hunden att sätta båda framtassarna på en target (kan vara ett lock, en musmatta osv), när detta funkar bra i olika miljöer och med olika störningar så kan man börja med att använda targeten i kontakfältsarbetet. Genom att lägga ut en target i slutet av exempelvis balansbommen ska hunden lära sig att sätta ner tassarna precis intill slutet av bommen (på utplacerad target) och inte hoppa av bommen innan kontaktfältet. Två tassar i backen och två tassar på hindret.
 
När vi väl börjar träna på olika hinder ska jag tänka på hur viktigt det är att jag befinner mig på olika sidor av dem samt att Penny ska kunna ta dem från olika håll och vinklar. Så hon inte blir förvirrad då jag plötsligt står på "fel sida" av slalompinnarna. Startträning med samma rutiner och starord känns även viktigt. Samt att alltid använda samma kommandon vid olika moment i banan. Ska göra en lista över ord! Exempelvis vid tunneln ska jag alltid använda ordet "Genom" och vid starten "Kör". Och så vidare.
 
Men en sak i taget som sagt. Just nu kommer jag hålla mig borta från allt som har med hinder att göra ett tag och träna på det viktigaste delarna som går att träna på utanför planen. Sedan tar vi ett hinder i taget!
 
Den viktigaste punkten av alla är att vi ska kul!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback