Världens bästa Penny!

 
Efter världens stressigaste eftermiddag, då jag jobbat till 18, ätit och bytt om i bilen, anlände jag precis i tid till agilitykursen 18.30. Och all denna stress för att hinna dit var såå värt det!! Ikväll gick det så underbart bra för oss. Inte en enda smitning från Pennys sida och det är jag oerhört nöjd över. Jag hade stenkoll på henne och hon fick aldrig chansen att smita efter hinderkombinationerna. Hon fokuserar så länge vi kör banan, men släpper man koncentrationen från henne en endaste sekund efteråt, så har hon hittat något annat roligare och sticker. Men som sagt, idag fick hon inte chansen och jag slapp då skämmas haha. 
 
 
Ikväll har vi tränat på dessa fem moment:
 
 
Box-träning.
Denna övning gick ut på att ställa 4 hopphinder i form av en fyrkant, ett hinder för varje sida och lite mellanrum mellan varje hinder så hunden kan springa i mellan. Med denna övning får man öva på att ta hinder från olika håll och vinklar. Superbra övning om ni frågar mig! Man får både träna snabbhet och handling.
 
Cirkelbana. (det finns något fint ord för detta men minns ej vad)
En cirkulär bana som bestod av en lång tunnel-däcket-en till lång tunnel-ett hopphinder. Man kan börja vart man vill och sluta vart man vill, köra halvvarv, helvarv, tvåvarv, två-tre hinder i följd och så vidare. Superkul och enkelt.
 
Slalom.
Idag tränade vi ett slalom på 8 pinnar. Som vanligt började vi med en båge vid varje pinne, sedan plockade vi bort en båge, två bågar och tillslut hade vi plockat bort tre bågar på mitten och hade då en båge på ena sidans början och två på den andra sidan. Detta gick över förväntan och Penny har nu verkligen förstått vad detta går ut på. Nästa gång ska vi plocka bort ännu en båge!
 
Gungbrädan.
Idag var det första gången vi någonsin tränade på detta moment. Vi tog det lugnt och lät Penny kliva upp på brädan. När hon tagot sig över till den högsta punkten så fick hon stanna kvar medan hon blev matat med godis och fick massor av beröm, samtidigt som jag och ledaren hjälptes åt att fälla över brädan till marken. Detta gick superbra! Full fart upp till högasta punkt och sedan stod hon helt stilla till brädan vinklats över och då klev hon glatt av. Vi tränade endast med hjälp vid nedfarterna och det kändes bäst så. Blir hundarna skrämda av gungbrädan i början, så kan det bli svårt senare under träningen.
 
Balansbommen.
Eftersom targetträningen vid nedfarterna har gett noll resultat för oss, så har jag idag börjat med en annan taktik för kontaktfälten. I och med att Penny är en väldigt taggad hund med mycket fart så känner jag att jag måste lugna henne och få full kontroll vid dessa moment.Targeten gjorde henne bara mer stressad.
 
Vid kontaktfälten har jag därför bestämt att jag tänker träna in att stanna henne och ge ett fri kommando. Jag vet att man kan förlora dyrbara sekunder på att stanna henne, men jag kan verkligen inte hitta något bättre alternativ just nu. I slutändan så tror jag att vi kommer kunna tjäna på detta ändå. På detta sätt kan hon inte missa kontaktfälten i alla fall. 
 
 
 
Så såg kvällens träning alltså ut! Superkul verkligen. Nästa vecka har vi uppehåll, även nästkommande vecka. Vi beslutade oss dock ikväll för att ändå träna tillsammans dessa två veckor, men då utan ledare. Bäst att passa på innan snö och kyla kommer!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback