Två spår.

Ikväll har Penny fått spåra i skogen. Det blev två spår på 100 m, tusen myggbett och brännskade händer för min del (handskar nästa gång!!!). SJUKT KUL dock! Alla som inte provat spåra med sin jycke måste göra de!
 
 
Spår nr1. 100 m, svag vinkel till höger efter 50m och en apport i slutet. Gick superbra! Jättebra vinkel och tydlig markering vid apporten.
 
 
 
Spår nr2. Också 100 m. Ett rakt spår (så rakt som de kan bli iaf) med två apporter. Första apporten efter 60m och en till på slutet. Även detta spår gick bra, i alla fall för att vara första spåret med två apporter. Jag använde mig av en "ny" apport som förstaapport och tror därför att Penny förstod att hon inte letat klart eftersom den hon vanligtvis ska hitta ännu inte var återfunnen. Tydligt markering på första apporten, vid andra apporten låg hon ca en meter utanför spåret men missade den ändå inte. Hon började sniffa som en tok brevid  området apporten låg på och hittade den som tur var tillslut! Så 2 av 2 apporter trots liiiite förvirrning i slutet. 
 
Till nästa gång: 
Då ska jag låta spåret ligga ett tag så det lägger sig lite och hon får jobba mer med nosen i baken. Ska fortsätta med 1 till 2 apporter, raka spår och enkla vinklar. Ungefär som nu då! Möjligtvis träna in någon slags markeringteknik. Sittande, liggande, plocka upp apporten? Får ta mig en funderare vad som känns mest tryggt. Just nu plockar hon upp den men släpper den lika fort, men blir så otroligt glad över vad hon hittat så det är svårt för mig att missa apporten;)
 
Har förresten klickat hem lite spårprylar och hoppas att de snart anländer för att göra spårningen lite enklare. Visar då det trillat ner i brevlådan!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback