Första lydnadsklass 1 träningen.

Idag har jag och Penny för första gången någonsin gått igenom alla moment i lydnadsklass1, förutom apportering då hon inte lärt sig att hålla apporten korrekt ännu. Hon har aldrig tidigare tränat på att hoppat över hindret, stanna under fritt följ medan jag fortsätter gå, lägga sig under fitt följ medan jag fortsätter gå,  ligga på plats i 2 minuter OSV. Som tur var hade jag med mig Pär som tävlingsledare, vilket kändes himla proffsigt! Överlag känner jag att vi har fått oss en hyffsad start med tanke på att både jag och Penny är nybörjare. Det är väldigt mycket vi har att lära oss båda två. 
 
Det jag känner att vi behöver träna mest på just nu är utgångsposition/fotpositionen och ingångar. Sen är det så himla nyttigt att filma sig själv på viset ni ser nedan. Då ser man direkt vad man behöver öva på. Till exempel hur jag marscherar på planen, med en hållning som en hösäck och virrigare än en höna. Ska bli förbättring!
 
 
Inser att jag inte har någon aning om vilket håll jag ska vända åt vid "helt om". Sen går det alldeles för snabbt i svängarna. 
 
 
På denna övning krävdes det en vägran på hindret innan Penny förstod vad hon skulle göra. Jag visar ingången med handen eftersom den inte känns stensäker ännu.
 
 
Hyffsad bra fart! Penny blir dock sjukt sugen på att lägga sig efter grunposition då hon får vänta lite väl länge på godiset (enligt henne själv;) )
 
 
Kommenderar stanna på tillbaka vägen också eftersom hon väldigt gärna sätter sig.
 
 
Bra till 1.38 då hon sätter sig upp och kryper fram och jag får ryta till lite.
 
 
Kom gärna med tips och kommentarer! Jag är som sagt helt och hållet ny i lydnad, då detta är min första hund och aldrig sysslat med detta tidigare. Det enda jag har att gå på är youtubeklipp och google än så länge, och vill gärna lära mig mer. Önskar att jag kunde träna med någon kunnig någon gång, hade varit till stoooor hjälp. Förhoppningsvis blir det någon lydnadskurs till hösten också!
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej! Jag har bett Nils titta på filmerna och mycket ser bra ut, men du ska fortsätta träna mycket på linföring. Detta för att det är grunden till allt annat arbete i lydnad. Så träna, träna //

2013-06-28 @ 10:25:58
Postat av: Alexandra

Enda jag kan tänka på är väl att du inte får kommendera om hunden om den sätter/ställer sig upp utan att det räknas som ett misslyckande i vilket fall.

Träna gärna kortare tid och sen öka. Misslyckas ni så går ni för fort fram i träningen :)

2013-10-06 @ 00:09:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback