Pennys första spår.

 

 

 
Imorse hoppade vi in i bilen och åkte till mamma och Nils. Dagens planer var att ge spårning ett försök! Mammas sambo har nämligen tränat/tävlat innom spår och även hållt i kurser tidigare, och skulle nu även hjälpa vår spårkarriär lite på traven. Vi började med ett litet teoripass. 
 
Dagens lära och första spår såg ut på följande sätt:
Jag börjar med att koppla fast Penny vid ett träd en bit ifrån mitt spår ska börja. Jag gör ett ordentligt avtramp vid spårets startpunk, dvs stampar upp en liten ruta med fötterna. Därefter vandrar jag 70 m in i skogen i ett så rakt spår som möjligt. Apporten som idag är en leksak lägger jag vid 70 m, mellan mina  fötter och går sedan en stor sväng bort från spåret och tillbaka till Penny. Jag går absolut inte i spåret eftersom det då blir förstört. Första spåren ska alltid också läggas i medvind, så hunden sätter nosen i backen och inte uppe i luften. 
 
Andra spåret:
Lägger jag på 100 m. Efter 50 m lägger jag en liiiiiten liiiten vinkel åt vänster och fortsätter. 
 
Hur det gick då?
Det gick helt suveränt bra! Hon blev så himla taggad direkt jag knöt fast henne för att gå första spåret, jag hörde henne gnälla vid trädet ända till jag var tillbaka igen. Hon förstod direkt vad hon skulle göra! Vi gick mot starpunkten och hon hittade direkt mitt avtramp, sedan var det bara att hänga på ända fram till apporten som hon så fint markerade och plockade upp i munnen. Andra spåret med den lilla vinkeln gick lika fint. Är så facinerad över hur dessa hundar kan göra detta utan någon som helst inlärning. De bara vet vad de ska göra!
 
Och svar ja, då var man fast för ännu en hundaktivitet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback