Första löpen och första valpkurs-träffen.

 

Vilken dag för min lilla! Först upptäcker jag att Penny är i löpen då jag precis kommit hem från djuraffären. Bara att åka tillbaka och inhandla tikskydd, då jag inte vill ha blod kletat i hela lägenheten. På bild 1 ser ni hur mycket hon verkar tycka om att ha på sig sina nya "trosor", hon gick först och gömde sig bakom soffan och sedan i sovrummet till sin bädd. Hon verkade nästan skämmas haha. Tur att jag var snäll och kompenserade detta med en ny leksak, nämligen en amerikansk fotboll från ö.b för ca 20 kr (bild nummer två). Den var omtyckt!

 

För att då sedan komma till den andra händelsen för dagen. Nämligen valpkursstart! Det tyckte Penny var väääldigt roligt. Självklart bestod 50% (om inte mer) av hunddeltagarna av rasen schäfer. Ingen större chock där inte! Sen var det en staffe, en dvärgpudel, en shih tzu, en portugisisk vattenhund, en lagotto och tre blandraser. Kan väl säga att jag inte alls behövde vara orolig för att ha en "galen" hund haha! 

 

Vi startade kursen med att gå en promenad med hundarna. Först fick de hälsa och bete sig lite hur som helst. På vägen tillbaka började allvalet! Känner efter denna lilla promenad att man har mycket att lära. Att kunna gå fint med andra hundar skulle ju vara guld. Just nu vill Penny bara frammåt. Att vara först är väldigt viktigt och det är inte särskilt lätt att få någon slags kontakt. Det ska vi jobba på under våren minsann!

Efter promenaden fick hundarna ta en vilopaus i bilen medan de tvåbenta gick in i lokalen. Där presenterade vi oss själva samt våra hundar och pratade kursupplägg och förväntningar med kursen. För min del känner jag att det viktigaste är att få min hund att fungera i vardagen. Inte för att hon är någon problem hund, snarare tvärtom. Men att kunna gå promenader med andra hundar, att börja ta mer kontakt med mig och inte jaga upp sig i en miljö med massa nya människor och hundar är väl något jag strävar efter. Att få en bättre relation helt enkelt!

 

Lite prat, film och fika senare så samlades vi alla ute på gräsplanen med valp + leksak. Dagens övning fick bli att leka med hunden. Inga problem med Penny, hon älskar sina leksaker mer än vilken annan hund som helst när man väl börjar leka med henne. Läxan till nästa vecka blir att läsa kapitel 2 i boken samt att leka med sin hund. Det ska vi någ klara av!

 

Är överlag nöjd med kvällen. Det känns verkligen som att alla deltagare strävar efter samma mål och att vi alla är överrens vad som känns viktigt att just våra valpar ska öva på. Förhoppningsvis kommer vi se framsteg under kursens gång! Det är jag ganska övertygad om att vi kommer göra!

 


Kommentarer
Postat av: Anna

Hej! Spännande dag!! Vi har nu haft vår Nikki (syster till Penny) i 5 veckor och det mesta går nu riktigt bra! Vi har redan hunnit med första löpet ( efter 1,5 vecka i vår ägo!) och klarat av valpkursen - hade examen idag! Vi är väldigt nöjda med kursen och har mycket att träna mer på framåt, framför allt att tygla glädjen att möta andra hundar på promenaden :) Vår Nikki är fantastiskt go och glad och lätt att ha att göra med. Nyfiken på det mesta och inte rädd för nästan nå't ( om man bara får undersöka lite först!) Så bättre hund kan man inte önska!
Lycka till med fortsättningen av kursen, och er flytt framåt!
Hälsningar Anna i Göteborg :)

Svar: Hej! Vad roligt att höra att allt verkar gå bra:) Ja visst är det kul med valpkurs! Väldigt lärorik och bra för valparna att träna i nya miljöer, med andra hundar och människor runtomkring! Jag är också väldigt nöjd med vår valpkurs än så länge! Låter som att er Nikki är väldigt lika Penny till sättet:)
Tack så mycket och lycka till själv i fortsättningen med eran vovve!
Caroline Ölund

2013-05-02 @ 22:56:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback