Torsdagar är min nya favoritdag.

 
Japp det stämmer. Torsdag är den nya fredagen! Valpkurs+alltid ledig fredagar= torsdag är en bra dag.
 
Vädret idag var dock inte att rekomendera ifall man ska hålla sig utomhus och träna hund. Regn, blåst och kyla är ingen bra kombo. 
 
Till en början kan jag berätta att det var helt lugnt att jag tog med mig Penny till kursen i alla fall, trots löpen då! Jag ringde till min ledare tidagare idag och då sa hon att löptikar var välkommna på klubben de med. Dock kan man få hålla till lite längre bort från de andra i gruppen samt vara sisten in i övningarna. Väldigt förståligt och klokt tycker jag! Är bara så lättad över att jag fick ta med henne. Hade känts litegrann som att kasta pengarna i sjön då hunden måste stanna hemma vid minst 3 tillfällen av kursen.
 
 
Nåväl åter till dagens ämne! 
Idag startade vi med lite teori. Där gick vi igenom lite olika kontaktövningar och diskuterade lite kring det vi skulle öva på idag, nämligen hålla kontakt med hunden under gång med koppel. Den första övningen började med att vi skulle se ut som värlens största fån haha! Vi skulle då promenera omkring på planen utan hund och låtsas som om den vore vid vår sida i koppel. Sen skulle vi på olika sätt försöka få denna imaginära hund att söka kontakt med en. Inte min grej. Jag känner mig bara riktigt dum, även om jag önskar att jag kunde släppa loss lite. Blev väldigt lättad då de äntligen sa att vi fick hämta hundarna och köra igång på riktigt!
 
Övningen gick superbra! Känner inte att vi skulle kunna förbättra särkilt mycket just nu. Penny hade fullt fokus på mig och följde med i alla fartökningar-fartsänkingar-svängar-inner och yttercirklar. Tror inte kopplet var sträckt en enda gång. Men då ska jag tillägga att vi höll oss en bra bit bort från de andra hundarna. Ledaren tyckte även att vi hade ett bra sammarbete, så då fick jag mina egna tankar kring övningen bekräftad. Man vill ju helst tro att sin hund inte ha några fel, så det känns extra bra då man får beröm av ledarna. 
 
Som läxa fick vi ett nytt kapitel att läsa i boken samt att träna på att gå fint i koppel. Vi fick även lite tips om det sistnämda som skall testas då hon blir extra ivrig och bara vill frammåt. Ännu en lyckad kurskväll, längtar redan till nästa.
 
Dagens skogspromme. Hela vägen upp till toppen av vitberget. P.S. Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder. Hurtta-täcket och mina haglöfskläder levererar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback