Lydnadsträning.

Som jag sa i tidigare inlägg, så var jag och Penny på klubben och tränade lydnad idag. 
 
 
Jag har funderat ett tag nu på hur jag vill göra för att få lydnaden att bli roligare och hur vi ska kunna utvecklas och nå våra mål. Vi har slarvat alldeles för mycket med lydnaden då vi fokuserat på agility/drag/spår m.m den senaste tiden och jag känner därför att vi måste börja om på ruta ett. Penny kan mycket, men hon håller inte fokus och hon tycker inte att lydnadbiten är jättekul. Och det är det jag vill. Att hon ska tycka att det är bland det roligaste som finns! För att kunna träna och tävla innom andra hundsporter behövs också en bra grundlydnad och jag tror att det är väldigt viktigt för att vi ska kunna sammarbeta på bästa sätt. 
 
 
Så tillbaka på ruta ett då.
Idag har vi tränat endast korta stunder med många lekpauser och hållt övningarna intressanta och roliga. För att inte tala om massor av beröm och godis. Och vad fick jag tillbaka av detta då? Jo en hund som ständigt viftade på svansen och tyckte att detta var något jätteroligt! Det vi övade på idag var att hitta grundpositionen vid fritt följ/linförighet. När detta fungerade bra och jag fick bra kontakt med Penny så förflyttade vi oss fram, men bara några få steg. Fullt fokus på mig, slimmad mot benet och inget sniffande i gräset här inte. Vi hann även med några inkallningar och tränade även då på att hon skulle inta grundpositionen korrekt. Jag har youtubat och läst på endel och fått lära mig att belöna ut från kroppen, så hunden inte vänder in mot mig. Och vet ni vad? Det fungerade så jäkla bra. Vilken skillnad. Så hejja hejja på oss! Om vi bara fortsätter nöta med de viktigaste delarna så faller nog resten av bitarna så småningom på plats. Viktigast är ju ändå en bra grundposition och bra kontakt vid linförighet/fritt följ och att hunden ska tycka att det är KUL. 
 
Jag ska försöka slänga ihop ett träningsschema för våra aktiviteter nu och lydnaden kommer åtminstone få ta plats två dagar/vecka! Återkommer då jag fifflat ihop något vettigt.
 
 
bilderna är förresten tagna idag med nyobjektivet. Jag älskar det!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback