Regn, rusk och agility.

1.Jag och Penny har matchat i regnet idag  2.En liten vovve som inte ville vistas i regnet 3.Det nya nummret av hundsport, som denna gång presenterade welshen. Kul!
 
 
Ikväll har vi varit på agilitykurs! Jag hade på mig mina nya skor och jag är supernöjd verkligen. Det duggade hela kvällen och var riktigt blött i gräset, ändå var mina fötter helt torra när jag kom hem. Gore-tex är grejer det! Blev ingen vurpa heller, man fick bra grepp med dessa skor påsnörda.
 
Träningen gick jättebra. Idag tränade vi på balansbommen, långhoppet och däcket. Självklart nötte vi även på de "gamla" hindren. Hindrerna var inga problem för Penny, skulle dock vilja minska farten lite vid nedfarten av balansbommen då hon lätt missar targeten när hon kommer flygandes. Så vi ska träna mycket på nedfarterna och att kunna ta dem i ett lite lugnare tempo så det inte blir slarv. Tempot kan man jobba upp senare. Långhoppet och däcket gick felfritt.
 
Som vanligt tränar vi alltid väldigt mycket på slalomet, då detta är det mest tidskrävande hindret i agilityn. Idag tog vi stora framsteg!! Vi körde ett slalom på 8 pinnar och började med en båge vid varje pinne. Eftersom allt flöt på så himla bra, med så pass bra fart, så plockade vi tillslut bort två bågar i mitten av slalomet. Och OM det gick över förväntan! Felfritt varje gång och med riktigt bra tryck frammåt. ASBRA!!! Är så nöjd att det går så pass snabbt frammåt. Till och med ledarna blev övveraskade över hur bra det gick. Jag fick höra att jag hade en smart och lättlärd hund med mycket fart, och vad mer kan man önska än just det i en agilityvovve? 
 
Så, då har jag fått skryta lite. Nu till det jag däremot inte alls är nöjd över, något man till och med får skämmas lite över. Idag var Penny en liten smitare! Jag vet inte hur många gånger hon smet iväg i ett jäkla tempo mot de andra hundarna i gruppen. En gång blev det även lite "fight" över en pipleksak. Jag får sån panik när detta händer. Penny kan verkligen inte dela med sig med leksaker och mat och det går inte att få någon som helst kontakt med henne när detta händer. Det låter så hemskt när två hundar börjar bråka och jag blir alltid så himla rädd! Huvva. Nå väl, jag kan väl tycka att det kanske inte är det optimala att ha med sig en pipleksak på kurs heller. Det är inte lätt att hålla Penny fokuserad när en annan står och piper med en leksak som en galning....
 
Nåja.
Störningsträning, störningsträning och åter igen, störningsträning!! Vi kan bli bättre!
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Emma

Va kul att slalomen börjar sitta! Det ser så häftigt ut när de har bra fart igenom. Nej det är inte kul när det blir gruff, men inte ska du skämmas. Kommer säkert gå bättre efter några ggr. Kan ju iofs hålla med om att "pipen" kunde lämnats hemma.. Skämmas kan man göra om hunden smiter på Arlanda så flygen blir försenade, som det stod om för ett par dagar sedan ;).
Har gjort ett inlägg om viltspår nu. Är själv ganska grön inom området men fråga gärna om du undrar ngt. Klöv köper (ca20kr/st) du enklast via blocket, facebook, jägare eller slakteri.

Svar: haha ja man ska kanske vara glad att hon inte gjort något sådant rymningsförsök! Tror egentligen bara hon smiter iväg för att hon vill leka, men eftersom de andra är så mycket mindre så blir de rädda och aggressiva mot henne då hon kommer rusandes som en kanonkula. Med de större hundarna går de jättebra, de små är ju så himla roliga att jaga tycker hon...
Jag såg ju det, jättebra beskrivet. Ska absolut prova!!:)
Caroline Ölund

2013-09-12 @ 17:01:06
URL: http://www.doglog.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback