Ridhusträning, agility.






 
Idag har vi varit på vår första agilityträning för säsongen! Och det var sååå kul! Vi är 6 st i vår grupp och har 1 och en halv timmes träning vid varje tillfälle. Men i dag var vi dock bara 4 st, så det blev inte ens nära till trångt. På bilderna ser ni de två banorna vi tränade på. Superroligt då jag och Penny knappt tränat på bana alls, då vi är lite nybörjare. Penny skötte sig faktiskt bättre än väntat! Jag informerade alla i gruppen om att hon kan springa fram till andra hundar ibland under agilityträning, och de var väldigt förstående och sa att allt skulle lösa sig och att hon inte direkt såg ut som en farlig hund man behövde oroa sig för.  Tror totalt att det blev 5 smitningar under 1 och en halv timme. Är inte alls missnöjd, det var ju liksom väntat. Är otroligt lättad att de andra hundarna inte brydde sig ett dugg om henne och att Penny kom tillbaka direkt hon varit fram och "hälsat". Inget bus, inga sura hundar, bara en nyfiken welsh haha... En man i min grupp var även snäll och hjälpte till att säga åt henne då hon kom springandes. Han frågade om jag skulle bli ledsen om han sa till min hund och släpade tillbaka henne till mig, och jag svarade så klart att det bara skulle vara bra! Blir så otroligt glad då folk försöker hjälpa mig och inte bara gör som de vill med min hund. Bra stämning i gruppen betyder så mycket! Nu ska vi öva, öva, öva och tillslut kommer hon inte smita längre, förhoppningsvis;)
 
Hur träningen gick i övrigt då? JO jäklar! På bana 1 (övre bilden) så fick vi träna på olika byten och hopp i olika vinklar samt ett 12-pinnars slalom. Hade bågar på de första och sista pinnarna i början, men sedan skippade vi dem totalt och hon jobbade på riktigt bra. Slalomet sitter! Bara sista pinnen hon hade för brottom förbi några gånger. Jag är grymt nöjd över hur snabbt hon hajjat grejen med slalom i alla fall! Ska filma nästa gång tänkte jag!
 
De olika byterna, ja vad ska man säga om dem? Det är nog minsann jag som behöver träna mer på dem än Penny i alla fall! Herregud så vilsen jag var. I och med att vi bara har gått nybörjar kursen så har vi ju inte alls tränat på detta! Vi har ju aldrig hoppat bana med byten. Som tur var hjälpte en tjej i min grupp mig med handlingen. Fick jättebra tips som var guldvärt!
 
Bana nr 2 (undre bilden) var också riktigt rolig. Vi övade på två tassar av och två tassar på, på A:et och fick även in några framförbyten. Lite enklare än bana 1 om ni frågar mig!
 
Överlag är jag jättenöjd, som ni kanske hör. Mest lättad över ett härligt gäng med bra inställning! Längtar till nästa söndag:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback